شنا

شناخت رفتارهای آب و نکات شنای ایمن

شنا

شناخت رفتارهای آب و نکات شنای ایمن

شنا

بیش از 25 سال است که هر وقت فرصتی داشته باشم شنا می کنم. تا کنون حوادث زیادی در آب دیده ام و در بسیاری موارد پیگیری چرایی حادثه من رو به این نتیجه رسوند که متأسفانه بسیاری از افرادی که در آبهای طبیعی شنا می کنند از رفتارهای این آبها و مخاطرات مرموز آنها بی خبر هستند و ناخودآگاه تصور می کنند که شنا در رودخانه، دریا، دریاچه و ... مشابه شنا در استخر است!! حال اینکه، حادثه در آب ظرف چند ثانیه اتفاق می افتد و معمولاً پیش از آنکه شناگر فرصت فکر کردن داشته باشد در وضعیتی بسیار دشوار گرفتار می شود. منظورم از وضعیت دشوار ، شرایطی است که حتی یک شناگر قهرمان المپیک هم نمی تواند بدون آگاهی و تجربه و آموزش کافی در این زمینه، از آن وضعیت خلاصی یابد.

مطالبی که در این وب لاگ نوشته ام حاصل مطالعات منابع مختلف رسمی و مرجع هستند. هرچند کاش این موضوعات به نحو وسیع تری توسط رسانه های جمعی و متخصصین این حرفه در کشورمان مورد بحث قرار می گرفت تا تعداد غرق شدگان سالانه ما از رقم فعلی خود، به میزان بسیار بیشتری کاهش می یافت و حتی می شد روزی به تلفات صفر امید داشته باشیم.

به عنوان یک شناگر معتقدم که دریا، دریاچه، رودخانه، کانال آب، سد، و ... محل شنا نیستند؛ هرچند از بیرون آب خیلی ساده و بی خطر به نظر برسند ولی وقتی فرد وارد آب شد موضوع کاملاً تفاوت خواهد کرد و از این پس فرد تقریباً به طور کامل تسلیم آب و رفتارهای غیر قابل پیش بینی آن خواهد بود. موضوع در اینجا «نرس» نیست، بلکه استفاده از فکر برای جلوگیری از حادثه ای است که می تواند خیلی «مفت» و بیهوده باعث بروز گرفتاریهای فراوان برای خود و دیگر عزیزانمان شود.

امیدوارم شما و عزیزانتان در پناه خدا همواره با آرامش و سلامتی از زیبایی های طبیعت لذت ببرید.

جریانهای شکافنده یکی از مهمترین دلایل غرق شدگی در دریاها

 

 

 

 
آغاز فصل شنا برای من و بسیاری از شما همراه است با خاطراتی خوب و شیرین از دریا، جنگل، مسافرت، شن‌بازی، سفر با خانواده، بستگان و دوستان، بیدار ماندن تا پاسی از شب، شب‌نشینی در کنار ساحل، قدم زدن بر روی شنها، گشتن به دنبال گوش‌ماهی‌ها، تماشای ستارگان بیشمار در شبهای تاریک دریا، شمردن کشتی‌هایی که از دوردست می‌گذرند، استخر، آب‌تنی و .. شنا در دریا. 
 
 
 
...
 
اما آن سوی این خاطرات شیرین، فرا رسیدن این فصل برای هزاران خانواده ایرانی خاطره‌ای تلخ و حسرتی از حوادثی که بر آنها گذشته را به همراه دارد. متأسفانه در سال گذشته 879 نفر از هموطنان ما به یکی از دردناک‌ترین اشکال مرگ از دنیا رفتند. افرادی که در هنگام ورود به آب هرگز فکرش را هم نمی کردند که نام آنها در آمار غرق شدگان آن سال رقم زده شود. هشتصد و هفتاد و نه حکایت تلخ، و خاطرات دردناکی برای 879 خانواده که اگرچه با گذر زمان برای بازماندگان قابل تحمل می‌شوند، ولی هرگز محو نخواهند شد. 

 

برای دیدن کلیپ کوتاهی در این مورد بر روی متن کلیک کنید.

 

متأسفانه شاید مشکل غرق شدن شناگران از آنجایی شروع می‌شود که فرد مقداری شنا بلد است! افرادی که با شنا آشنایی ندارند معمولاً به دلیل ترس ذاتی انسان از آب، تمایلی به رفتن در آب ندارند. لیکن شناگرانی که شنا را در استخر یا دریاچه یا سایر آبهای محدود آموخته‌اند، با تکیه بر آموخته‌های خود پای در آب دریا می‌گذارند؛ غافل از اینکه شنا در دریا هرگز مشابه شنا در استخر، دریاچه‌های کوچک، یا رودخانه نیست. در ادامه به بررسی یکی از مهمترین دلایل مرگ شناگران در آبهای دریاهای ایران می پردازیم. ذکر این نکته لازم است که هرچند به دلیل هوشیار شدن بیش از پیش جامعه نسبت به موضوع شنا در دریا، آمار تلفات غرق شدگی در سالهای اخیر خوشبختانه با روندی نزولی در حال کاهش است، با این حال متأسفانه غرق شدگی در رودخانه‏ ها هنوز به عنوان مهمترین دلیل غرق شدن افراد در کشور مطرح بوده که این موضوع در همین وب سایت در بخش دیگر (http://shena.blog.ir/post/3) مورد بحث قرار گرفته است. 

 

برخی ویژگی های آب دریا

 

 

آب دریا دارای ویژگی‌های منحصر به فرد بسیاری است که شناخت آنها خود مقوله‌ای از دانش بشری را تشکیل داده است. جریانات مختلف آبهای دریایی و عوارض متعدد کف آب نه صرفاً برای انسان، بلکه برای کشتی‌های عظیم نیز می‌تواند دردسرساز باشد. جریانات آبهای دریایی هر لحظه در حال تغییر است و دریایی که تا چند دقیقه قبل آرام بود ممکن است ناگهان آشفته شده و شرایط غیرقابل کنترل شود. شنا در دریا بسیار سریعتر از شنا در استخر موجب خستگی شناگر می‌شود. لذا ممکن است شناگر حسب برآورد توان بدنی خود در استخر به میزان زیادی در دریا پیشروی کرده، ناگهان از نظر توان جسمی کم بیاورد و متأسفانه در چنین شرایطی، در میانه دریای پهناور نقطه اتکایی برای استراحت وجود ندارد. همچنین گرفتگی دردناک عضلات پا در نواحی دور از ساحل موضوعی بسیار جدی است. آب شور دریا در صورت برخورد با چشم سوزش چشمی دردناکی ایجاد می‌کند، شناگر به دلیل درد و سوزش شدید به صورت غیرارادی مجبور می‌شود چشم خود را محکم ببندد که این امر تمرکز وی را کاملاً مخدوش کرده او را در یافتن مسیر ساحل ناتوان می‌نماید. آب دریا بویژه در ساعات اولیه صبح و در روزهای نسبتاً سرد، می‌تواند سریعاً گرمای بدن شناگر را گرفته، او را سرد و کرخت کند. ضمناً گل‌آلود بودن آبهای ساحلی دریای خزر موجب می‌شود که با عینک شنا هم نتوان در زیر آب چیز زیادی مشاهده کرد و مثلاً عوارض زیر آب یا ناحیه کم‌عمق را از عمیق تشخیص داد. برای ناجیان نیز این امر موجب دشواری در یافتن فرد غوطه‌ور شده در زیر آب می‌شود. در صورت ورود ناخواسته حتی چند قطره آب شور دریا به نای و ریه فرد، سرفه‌های شدیدی ایجاد می‌شود که عملاً شنا کردن را غیرممکن ساخته، شناگر کاملاً مستأصل می‌گردد. در همین وضعیت ضربات سنگین امواج دریا که فرد را با خود به این سو و آن سو و گاهی به زیر آب می‌برند، تمام توان و انرژی وی را مستهلک می‌کنند. 

 

افرادی که در چنین شرایطی قرار می‌گیرند معمولاً آنچنان وحشت‌زده می‌شوند که به دست خود وضع را به مراتب از آنچه که هست نیز بدتر می‌کنند. و نهایتاً فارغ از اینکه فرد چقدر شنا بلد باشد، بسیار دشوار بتواند خود را از این مهلکه نجات دهد. یکی از عواملی که همه‌ساله موجب مرگ‌و‌میر شناگران بسیاری در ایران و سایر کشورهای جهان می‌شود، پدیده‌ای به نام جریان شکافنده (Rip Current) است. از این پدیده با عنوان جریان ساحلی یا جریان مرگبار نیز نام برده می شود. 

 

با توجه به مخاطرات جریانهای شکافنده، همه ساله کارزارهای تبلیغاتی بسیاری در سطح جهانی جهت اطلاع‌رسانی عمومی در مورد آنها انجام می‌شود. به عنوان مثال با جستجوی کلمه rip current در موتورهای جستجوگر نظیر Google می‌توانید به طیف وسیعی از میلیونها بروشور، عکس، فیلم، کارتون، بازی‌های رایانه‌ای و مطالب مرتبط با این موضع دسترسی پیدا کنید. 

 

 
مطابق آمار سازمان و امداد و نجات ایلات متحده، از میان 70000 عملیات امداد و نجات دریایی این سازمان در سال، بیش از 80% آنها به دلیل گرفتار شدن افراد در جریان شکافنده بوده است. آنچه در این مجال ذکر می‌شود، بررسی تخصصی موضوع پیچیده «جریانهای شکافنده» نیست؛ بلکه نگاه روایت‌گرانه و کوتاه یک شناگر بر برخی منابع داخلی و خارجی در این مورد است. یقیناً شناخت بیشتر این موضوع در سطح ملی نیازمند بهره‌گیری از نظرات متخصصین این امر می‌باشد. 
 
جریان شکافنده چیست؟
 
 
اجازه دهید ابتدا جریان شکافنده را به صورت بسیار ساده تعریف کنیم: 
امواج دریا با حرکت به سمت ساحل همواره حجم زیادی از آب را به طرف خشکی منتقل می‌کنند. این حجم وسیع از آب می‌باید دوباره به داخل دریا برگردد. لذا به صورت تقریباً غیر قابل پیش‌بینی در نواحی ساحلی آب دریا، آب‌راهه‌هایی به سمت دریا ایجاد می‌شود و آب دریا در این آب‌راهه‌ها با سرعت زیادی به سمت دریا باز می‌گردد. به این آب‌راهه‌ها جریان شکافنده گفته می ‏شود. جریان شکافنده از بالا شبیه یک بادبزن دستی است که دسته آن به سمت ساحل، و دهانه آن به سمت دریا می‌باشد (شکلهای 1 و 2). جریان آب در قسمت دسته این بادبزن (بخش تغذیه کننده جریان شکافنده) بیشترین سرعت را دارد. اگر فردی درون این جریان قرار گیرد، توسط جریان شدید آب به سرعت به سمت داخل دریا کشیده می‌شود. هرچند مشاهده جریان شکافنده از ارتفاع زیاد بالای آب، به خوبی ماهیت آن را نشان می دهد، لیکن فردی که داخل آب باشد صرفاً احساس می کند که در حال دور شدن از ساحل است و نمی تواند به سمت ساحل برگردد که مسلماً این امر وحشت زیادی را در فرد ایجاد می نماید.

 

یک کلیپ کوتاه در مورد شناسایی جریان شکافنده ببینید.

 

صرف‌نظر از اینکه شناگر چقدر شنا بلد باشد یا حتی توان جسمی فوق العاده بالایی هم داشته باشد، جریان شکافنده عملاً برگشت وی به سمت ساحل را غیر ممکن می‌سازد. برای درک بهتری از قدرت جریان شکافنده باید گفت که سرعت این جریان گاهی از رکورد سرعت شناگران المپیک نیز بالاتر است؛ بدین معنی که حتی یک قهرمان شنای المپیک نیز نمی‌تواند بر خلاف جریان شکافنده شنا کرده و به طرف ساحل برگردد! عرض جریان شکافنده ممکن است باریک (تا حدود 3 متر) تا بسیار عریض (تا چند ده یا حتی چند صد متر) باشد. طول آن به داخل دریا بسیار متفاوت است: گاهی فقط تا ناحیۀ شکسته شدن امواج بوده (محلی که موج فرو ریخته و کف سفید رنگ تشکیل می‌دهد را ناحیه شکسته شدن موج می گویند)، گاهی نیز جریان شکافنده تا صدها متر به داخل دریا کشیده می‌شود. عمق جریان شکافنده از چند ده سانتیمتر تا چند متر متفاوت است. 

 

فردی که در جریان شکافنده گرفتار شده باشد، ناگهان متوجه می شود که بدون خواست خود در حال دور شدن از ساحل و کشیده شدن به نواحی عمیق دریا است. دلیل مرگ شناگرانی که در مورد جریان شکافنده آگاهی ندارند، تلاش آنها برای مبارزه با جریان و برگشت مستقیم به سمت ساحل است. این اقدام بی‌ثمر موجب خستگی مفرط، وحشت‌زدگی شدید، از رمق افتادن و نهایتاً غرق شدن حتی شناگران بسیار ماهر می‌شود. با این حال، جریان شکافنده قربانیان خود را صرفاً از بین شناگران انتخاب نمی‌کند؛ حتی فردی که در حال آبتنی بوده و صرفاً تا قسمتی از بدن خود در آب رفته است و شنا بلد نیست نیز ممکن است بواسطه کشش جریان شکافنده به داخل دریا کشیده شود. قرار گرفتن چنین فردی در قسمت عمیق دریا به راحتی می‌تواند موجب غرق شدن وی شود. 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 1. یک جریان شکافنده. به شکل بادبزنی آن توجه کنید.

 

شکل 2. نمای شماتیک جریان شکافنده در شکل بالا. جهت پیکانها نشانه جهت حرکت آب دریا است.

 

 

 

 

شکل 3. جریانهای شکافنده چندشاخه که می توانند شناگران را تا نواحی بسیار دورتر از ساحل به داخل دریا بکشند.

 

 

 

 

 

 

علایم جریان شکافنده
جریانهای شکافنده در تمام دریاها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌ها ممکن است رخ دهند. این جریانها می‌توانند ابعاد و اشکال مختلفی داشته باشند. لذا بهتر است قبل از ورود به آب از نقطه‌ای مرتفع سطح آب را بررسی کنید. برخی نشانه‌های قابل رؤیت جریان‌های شکافنده که از ارتفاع چندین متری بالای سطح آب به نحو بهتری قابل مشاهده‌اند عبارت هستند از:
 
** آب در محل جریان شکافنده آرام و بدون امواج بزرگ دریایی است. لیکن آب با سرعت، و به صورت آشفته و با موجهای ریز به صورت آبراهه‌ای به سمت دریا در حرکت است. بنابریان باید توجه داشت که آرام بودن ناحیه خاصی از آب دریا، الزاماً به معنی ایمن بودن آن قسمت برای شنا نیست.
 
** رنگ آب در محل جریان شکافنده با بقیه نقاط ممکن است تفاوت داشته باشد. مثلاً تیره‌تر باشد که این امر می‌تواند نشانه عمق بیشتر آب باشد یا روشن‌تر باشد که این امر می‌تواند به دلیل حبابهای هوای روی جریان شکافنده باشد. 
 
** خطی از آب کف آلود، خزه یا زباله در محل جریان شکافنده به سمت دریا حرکت می‌کند.
 
** امواج دریا که به سمت ساحل می‌آیند، در محل جریان شکافنده دچار شکست و فروریزی می‌شوند.
 
** در بسیاری از نقاط در سواحل گیلان و مازندران ساحل ماسه‌ای است. در ساحل ماسه‌ای علایمی شبیه اشکال هلالی وجود دارد. معمولاً نوک هلال جایی است که جریان شکافنده تشکیل می شود.
 
** در نواحی که در حاشیه ساحلی آب دریا برجستگی‌های شنی (sandbar) موازی ساحل وجود دارد، جریان شکافنده معمولاً در قسمتی تشکیل می‌شود که ارتفاع برجستگی‌های شنی کم شده یا برجستگی در قسمتی از بین رفته و هم‌سطح کف دریا می‌شود.
 
** مواقعی که دریا طوفانی و موّاج است، احتمال تشکیل جریان‌های شکافنده پرقدرت بسیار زیاد است. لیکن جریان شکافنده الزاماً مختص دریاهای طوفانی و مناطق پرخطر نیست. 
 
با این حال همه جریانهای شکافنده علائم ظاهری نداشته و ضمناً همه علائم فوق نیز در مورد هر جریان شکافنده‌ای دیده نمی‌شوند. تشخیص جریانات شکافنده نیازمند چشمانی آموزش دیده، و مهارت و آشنایی فرد با جریانات دریایی است. لذا اگر چنین مواردی را مشاهده نکردید به هیچ عنوان به معنی عدم وجود جریان شکافنده در آب نمی‌تواند باشد. ضمناً جریان شکافنده ممکن است هر آن در محلی که قبلاً آرام بوده، تشکیل شود. 
 
تشخیص زمان تشکیل جریان شکافنده برای افراد عادی تقریباً ناممکن است. دیده شده که افراد بسیاری در دریا مشغول شنا کردن بوده، همه چیز عادی و خوشآیند به نظر می‌رسد، اما در همین بین یک نفر در میان جریان شکافنده به سادگی و بی‌سروصدا غرق شده است. 
 
بر خلاف هیبت ترسناک این جریان، داخل آب دریا که باشید جریان شکافنده به شکل مرموزی بی‌سر و صدا عمل می‌کند و تشخیص اینکه درون جریان شکافنده گرفتار شده‌اید ممکن است دشوار باشد. یکی از راه‌های آن این است که همواره در طول شنا یک نشانه نظیر درخت یا ساختمان را در ساحل در نظر داشته باشید. اگر احساس کردید که در حال دور شدن از آن هستید و با شنا کردن به سمت ساحل نمی‌توانید به نشانه مورد نظر نزدیک شوید، احتمال دارد در یک جریان شکافنده گرفتار شده باشید. در شکلهای 3 و 4، نماهای مختلف از جریانهای شکافنده آورده شده است.

 

 

 

 

 

شکل 4. نماهای مختلف از جریانهای شکافنده.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 5. نمایی از یک جریان شکافنده حقیقتاً مرگبار.

 

 

روش فرار از جریان شکافنده 
موارد زیر بر اساس مطالب ارائه شده در وب‌سایت مؤسسه ملی اقیانوس شناسی ایران، دستورالعمل نجات از جریانهای شکافنده سازمان امداد و نجات ایالات متحده، و مطالب مندرج در وب‌سایت سازمان اقیانوس شناسی و هواشناسی ایالات متحده آورده شده است.
 
نخست اینکه هرگز تنها شنا نکنید و تنها در مناطق تحت نظر (سالم‌سازی شده) و دارای نجات غریق به شنا در دریا بپردازید. در هر شرایطی مطابق راهنمایی‌های نجات غریق محل عمل کنید؛ این افراد با خصوصیات دریای ناحیه به خوبی آشنا هستند. پیش از ورود به آب دریا، خطرات دریای ناحیه منجمله احتمال بروز جریانهای شکافنده را ضمن مشورت با نجات غریق جویا شوید. مطابق بررسی‌های سازمان و امداد و نجات ایلات متحده، احتمال غرق شدن فردی در دریای تحت نظارت نجات غریقهای این سازمان، 1 مورد در 18 میلیون مورد است. 
 
اما چنانچه درون یک جریان شکافنده گرفتار شدید: 
نخست آرامش خود را حفظ کنید. وحشت و هیجان‌زدگی موجب هدر رفتن انرژی شما شده و مانع تفکر صحیح می‌گردد. سپس با تکان دادن دست و فریاد زدن از نجات غریق کمک بخواهید. [این امر لازمه این است که در ساحل واجد نجات غریق شنا کنید. متأسفانه افراد فاقد تجربه نجات غریق که برای کمک به فردی وارد آب می‌شوند (نظیر پدری که برای کمک به پسرش به آب می‌رود)، خود ممکن است جانشان را از دست بدهند]. 
دوم اینکه هرگز بر خلاف جریان شکافنده و به سمت ساحل شنا نکنید. این اقدام مرگبار منجر به خسته شدن کامل شناگر شده و شناگر از رمق افتاده به راحتی غرق خواهد شد. 
 
در عوض خود را بر روی آب نگاه دارید؛ اکنون دو گزینه پیش روی شماست:
 
** 1 **) به صورت موازی با ساحل حرکت کرده و از مسیر جریان کاملاً خارج شوید و سپس به صورت مورب به سمت ساحل برگردید (شکل 5 را ببینید). این احتمال وجود دارد که بواسطه جریانهای آب موازی ساحلی (که ممکن است از چپ یا راست شما در جریان باشند) مجدداً به داخل جریان شکافنده بازگردید (شکل 6 ). در این صورت از سمت دیگر (راست یا چپ) نسبت به فرار از جریان اقدام کنید.

 

 

شکل 6. فرار از جریان شکافنده
 
 
 
 
شکل 7. فرار نافرجام از جریان شکافنده. شناگر سمت چپ به دلیل جریان موازی ساحلی مجدداً به داخل جریان شکافنده برگشته، لیکن فرد سمت راست از جریان فاصله گرفته است.
 
 

 

 

** 2 **) اگر به روش قبل قادر به خروج از جریان نشدید، فقط خود را بر روی آب نگه دارید و با جریان مبارزه نکنید. معمولاً به پشت خوابیدن بر روی آب روش ساده‌تری برای شناور ماندن است. معمولاً جریان پس از طی مسافتی قدرت خود را از دست می‌دهد. در این هنگام می‌توانید به صورت موازی با ساحل از جریان فرار کرده و پس از طی چندین متر و دور شدن از جریان، ابتدا نفس بگیرید، سپس تقاضای کمک کنید و بعد به صورت مورب به سمت ساحل برگردید (شکل 5).
 
لازم به ذکر است که معمولاً دریا در خارج ناحیه شکست امواج آرام‌تر است. ناحیه شکست امواج، ناحیه‌ای است که موج در آنجا فرو ریخته و به رنگ کف سفید دیده می‌شود. بنابراین تا جایی که به جریانهای شکافنده مرتبط باشد، شناگری که بتواند خود را در خارج ناحیه شکست امواج روی سطح آب نگاه دارد، از جریان شکافنده در امان خواهد بود. لیکن باید توجه داشت که فاصله گرفتن زیاد از ساحل برای بیشتر شناگران به هیچ وجه قابل توصیه نیست و خطرات و تبعات مرگبار دیگری به جز جریانهای شکافنده دارد.
 
** **) در هر دو دسته افراد با توان بدنی بالا و با توان بدنی معمولی:
اگر تشخیص دادید که کمکی به شما نخواهد رسید و باید با توان خود به طرف ساحل برگردید، همراه با امواج دریا خود را به ساحل برسانید. هنگامی که امواج بزرگ به سمت شما می‌آیند، چند ثانیه نفس بگیرید و کمی زیر آب بروید تا از ضربه موج در امان بمانید. در تمام این موارد خونسرد بوده، کاملاً به خود مسلط باشید، چراکه این امر نخستین رمز نجات جان شما است. توجه داشته باشید که ممکن است دوباره درون جریان شکافنده دیگری گرفتار شوید. اگر دوباره گرفتار شدید، همان مراحل قبل را تکرار کنید و طبق اصول پیش‌گفته به سمت ساحل بازگشت کنید.
 

 

برای مشاهده کلیپ کوتاه در مورد فرار از جریان شکافنده روی این متن کلیک کنید. 

 

 

 


برای دریافت فیلم زیر بر روی آن کلیک کنید:
 
 
 
 

اگر فردی را مشاهده کردید که در جریان شکافنده گرفتار شده:

 

 

از نجات غریق کمک بخواهید. اگر نجات غریق در محل نیست با آتش‌نشانی و اورژانس و یا شماره تلفنهای محلی ویژه عملیات غریق نجات تماس بگیرید. برای فرد گرفتار شده در جریان شکافنده شیئی پرتاب کنید که بتواند روی آب شناور بماند و با صدای بلند روش فرار از جریان شکافنده را به او بگویید. از ساحل سعی کنید طنابی برای او پرتاب کنید، یا با یک میله بلند، شاخه بلند درخت، یا اشیاء مشابه که بتواند آنها را بگیرد، به او کمک کنید. 
 
اگر شناگر قوی و ماهری نیستید و به قابلیت‌های امداد و نجات خود ایمان ندارید برای نجات فرد گرفتار در جریان شکافنده وارد آب نشوید. به یاد داشته باشید: بسیاری از افراد فاقد تجربه نجات غریق در حین تلاش برای نجات فرد گرفتار در جریان شکافنده، خود نیز غرق می‌شوند. اگر با وجود تمام موارد بالا خواستید وارد آب شوید حتماً یک جسم قابل شناور شدن بر روی آب که تحمل وزن شما و فرد دیگری را داشته باشد (نظیر یک تیوب پر باد، یک تکه بزرگ استیروفوم یا ...) همراه خود ببرید. ضمناً همواره آدرس دقیق محل ساحلی را که برای شنا انتخاب کرده‌اید بدانید و به دوستانتان که در ساحل هستند نیز اطلاع دهید تا در مواقع بروز حادثه بتوان سریعاً نیروهای امداد و نجات را به محل هدایت کرد. 
 
و در پایان ....
جریان شکافنده معمولاً بسیار قوی بوده و به راحتی می‌تواند حتی جان شناگران ماهر را به خطر اندازد. هرچند نکات بالا می‌تواند کمک زیادی برای فرار از چنگ جریان شکافنده باشد، لیکن عمل کردن به آنها چندان هم ساده نیست.پیشگیری از گرفتار شدن در چنین معضلی، بهترین راه حل است. 
 
جریان شکافنده صرفاً یکی از خطرات متعدد آبهای دریایی است. جریانات دریایی که افراد را به زیر آب می‌کشند (undertow)، جریانهای riptide (یا tidal jets) که به دنبال جزر و مد ایجاد می‌شوند و ... از جمله خطرات دیگر جریانات آبهای دریاها هستند. در بستر آب سواحل دریای خزر (به ویژه از آستارا تا نکا) پشته‌های ماسه‌ای وجود دارد که با ایستادن بر روی آنها چنین تصور می‌شود که در ناحیۀ کم‌عمقی هستیم. ولی با فقط اندکی جابه‌جایی، عمق آب شدیداً افزایش می‌یابد؛ ضمناً پشته‌های ماسه‌ای ناپایدار بوده و گاهی زیر پای فرد فرو ریخته و او را در عمق زیاد آب گرفتار می‌کنند. در برخی مناطق نیز عمق آب به صورت ناگهانی زیاد می‌شود. این حالت مشابه این است که بر روی لبۀ کوهی حرکت کنید که با یک قدم به طرفین، زیر پایتان درّه‌ای پدیدار شود. فردی که شنا بلد نباشد، دیگر نمی‌تواند به عقب برگردد و  به همین راحتی جان خود را از دست می‌دهد. بالا آمدن آب دریای خزر در سالهای اخیر موجب شد که بسیاری از ساختمانها و تأسیسات ساحلی، و چاه‌های آب و فاضلاب آنها در زیر آب ساحل مدفون شوند. در مناطقی خارج از طرح سالم‌سازی، شناگر در هنگام شیرجه ممکن است با اشیاء چوبی، فلزی، سنگی، یا شیشه‌ای به جای مانده از این ساختمانها برخورد کند. ضمناً دهانه باز چاه‌های آب و فاضلاب ممکن است شناگران را به داخل خود بکشند. وجود آهن پاره و خرده شیشه در سواحل دریا، قایقهای موتوری که با سرعت زیاد در نزدیک ساحل حرکت می‌کنند، تورهای ماهیگیری وسیع در کناره دریا، و در برخی مناطق گیاهان رونده‌ای که ساقه‌های آنها همچون ریسمان در آب به دور دست و پای شناگر می پیچند، نیز برخی دیگر از خطرات شنا در دریا می‌باشد. 
 
لذا اگر قصد شنا در دریا را دارید؛ حتماً در مناطق سالم‌سازی شده و در حضور نجات غریق به این امر اقدام کنید و باور کنید که بسیاری از مناطق «شنا ممنوع» با توجه به خطرات دریای آن ناحیه و متعاقب مرگ‌ومیرهای بسیاری که داشته است به این نام لقب گرفته‌اند.
 
 
و اگر شما یا عزیزانتان فنون شنا در دریا را کاملِ کامل نمی‌دانید، اگر به توان بدنی خود برای شنا کردن در دریای مواج و فنون شناور نگه داشتن خود بر روی موج اطمینان ندارید، اگر محل شنایی که انتخاب کرده‌اید جزو طرح سالم‌سازی دریا نیست، اگر غریق نجات به هر دلیل اجازه ورود به آب را نمی‌دهد، اگر محل شنا فاقد غریق نجات مستقر در برجک بوده محدوده آن از باقی دریا جدا نشده و اگر فاقد امکانات پزشکی احیاء می‌باشد، اگر سطح زیر آب ساحلی که برای شنا انتخاب کرده‌اید را نمی‌شناسید و مثلاً نمی دانید که کدام نواحی آن دارای چاه و ضایعات فلزی و سیمانی و ... است و .. و .. و ...، ساده‌ترین و بی‌دردسرترین کار این است که در چنین دریایی شنا نکرد و دچار دردسرهای بسیار و مصیبتهای جبران‌ناپذیر نگردید. شاید در چنین شرایطی لذت بردن از ساحل دریا، خنکی نسیم ساحلی و هوای سالم دریا، و مشاهده زیبایی های طبیعت بسیار لذت‌بخش‌تر و بی‌دردسرتر باشد. و شاید یک «نه!» ساده در برابر تشویقها و خواهش دیگران برای رفتن در آب، بسیار مقتدرانه‌تر و کم هزینه تر برایمان تمام شود.
 


خلاصه کلام:
شنا در دریا اساساً با شنا در استخر متفاوت است. برای ماهرترین شناگران نیز ناآشنایی با فنون شنا در دریا، ناآشنایی با خصوصیات آبهای دریایی و عوارض ساحلی می‌تواند مرگبار باشد. آبی بیکران دریا در عین زیبایی و آرامش، جان انسانهای عزیز بسیاری را گرفته است؛ افرادی که هرگز در هنگام ورود به آب، تصورش را هم نمی‌کردند به چنین مرگ دلخراشی مبتلا شوند. 

 

کلیپ کوتاهی در این مورد ببینید.

 
شاید آگاهی از این مطالب بتواند حتی فقط یک نفر از آمار غرق‌شدگان امسال کم کند و یک خانواده کمتر عزادار شود. لذا اگر آن را مفید احساس کردید، لطفاً به عزیزان و دوستانتان نیز اطلاع دهید، آن را ایمیل کرده یا پرینت آن را در معرض دید افراد قرار دهید.
 
 
 

 

 

 

برای دانلود پوستر قابل پرینت (با کیفیت بالاتر) اینجا را کلیک کنید. 

 

برای دانلود بروشور مربوط به جریان شکافنده روی متن کلیک کنید.

 

 

این مطلب در ماهنامه جهانگردان، شماره 28، خرداد ماه 1391  به چاپ رسیده است.

 

-------------------------

برای مشاهده کلیپ کوتاهی در مورد اصول پیشگیری از غرق شدگی اینجا کلیک کنید.

-------------------------

 

 

 


 

منابع:
 
1) وب سایت مؤسسه ملی اقیانوس شناسی ایران http://www.inio.ac.ir (رؤیت شده در تیرماه 1390)
 
2) سایت پزشکان ایرانhttp://www.pezeshkan.org/?p=16611 
 
3) پایگاه خبری تحلیلی شمال نیوزhttp://shomalnews.com/index.php?view&sid=30345  
 
4) دستورالعمل نجات از جریانهای شکافنده؛ سازمان امداد و نجات ایالات متحده http://www.usla.org/?page=RIPCURRENTS 
 
5) سازمان اقیانوس شناسی و هواشناسی ملی ایالات متحده http://www.ripcurrents.noaa.gov
 
6) فدراسیون جهانی نجات غریق http://www.ilsf.org
 
7) دانشگاه بین المللی فلوریدا (Florida International University, Laboratory for Costal Research)
 
8) The Eastern Long Island Coastal Conservation Alliance, Ltd. (http://www.elicca.org)
 
9) دانشگاه دلویر http://www.ceoe.udel.edu/ripcurrents/characteristics/index.html
 
10) وب سایت آموزشی در مورد جریانهای شکافنده http://ripcurrents.com

 

 

دکتر سیاوش احمدی نوربخش

نظرات  (۱)

با سلام از وبلاگ خوبتون مطالب رو خوندم و عالی بود یک سئوال.اگر خدایی نکرده گرفتار جریان شکافنده شدیم اگر مستقیم به سمت دریا شنا کنیم و سپس به ساحل برگردیم چی؟باید به سمت چپ و راست فرارکنیم؟
پاسخ:
سلام، به هر نحو باید از مسیر جریان شکافنده خارج بشید وگرنه دوباره در همون جریان قبلی گرفتار می شید. موضوع شنا به چپ یا راست برای اینه که از جریان شکافنده فرار کنید و بتونید به ساحل برگردید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">